Excerpts-Perception 2
 

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Novalis


There is but one temple in the universe and that is the body of man.



Qur'an, Sura 3.190


In the creation of the heavens and the earth, and in the alternation of the night and the day, there are indeed signs for men of understanding.



Stanley Kubrick


However vast the darkness,  we must supply our own light.'



Jay Weidner

Article about Kubrick's film "2001: Space Odyssey"


"...this humanity, imprinted by technology, television and the disappearance of nature, is also now void of emotions or feelings. Humanity has become the same as the machines that surround them."



A. Hoffman


Some objects persuade us into the belief, that there are others existing behind them.



Johanes Itten


Tout ce qui est vivant, se manifeste dans la forme. Les formes sont les receptacles des mouvements et le mouvement et l'essence même de la forme.



Proudhon


L'art est l'expression de la société et il n'est pas la pour son perfectionnement, il y sera pour sa pert.



Karel Teige


Les snobs sont les "precieuses ridicules" et les "precieuses radicales" de la vie artistique contemporaine.



Francis Picabia


-Ou va l'art moderne?

-Aux chiottes.



Albert Einstein


To know that what is impenetrable for us really exists and manifests itself as the highest wisdom and the most radiant beauty, whose gross forms alone are intelligible to our poor faculties - this knowledge, this feeling... that is the core of the true religious sentiment.


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My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.


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I want to know how God created this world. I am not interested in this or that phenomenon, in the spectrum of this or that element. I want to know His thoughts; the rest are details.


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Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen.



T. S. Eliot


Mankind cannot bear very much reality.



Jew's wisdom



God created the universe, but man created falsehood.



Romano Guardini.


Il nous faut la Resurection et la Transfiguration pour comprendre vraiment ce qu'est le corps humain.


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We must again rediscover the emptiness of God's house and the silence in his service: man is in need of it!



Jean Guitton

Livre: "L'absurde et le mystére", ce que j'ai dit a Francois Mitterrand"


Socrate-...Quand tu regardes le fleuve couleur, ce n'est pas moi qui le fais couler: c'est le fleuve qui coule. Je désire seulement te faire remarquer qu'a l'interier de nos sens il y a deux directions, l'une qui est semblable a celle de la nature animale, l'autre qui est spirituelle, - et même plus que spirituelle, qui te conduit jusqu'au divin. Et je ne veux pas dire par la que ce soit un acheminement direct vers Dieu; mais je veux dire, ...que c'est sur toi que répose la charge de prouver que Dieux n'existe pas. C'est a toi de me prouver que l'athéisme est possible.


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La veritable enveloppant du monde, ce n'est pas la matière, c'est la pense le monde. Tu sais que plusiers ont pu soutenir que le monde est un songe, que seul existe l'esprit qui rêve le monde.


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Nous vivons toujours dans ce qui n'est pas encore, dans ce qui va être.


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Disons que nous nommons psychè ce qui est saisi par la conscience claire et distincte: quand je réflechis, quand je décide, quand j'aime, quand j'entre en relation avec mes semblables par language. Mais j'appelé pneuma le moi profond, superconscient quoique obscur. C'est ce moi qui apparaît dans les chefs-d'oeuvre de l'art, qui se manifeste chez les prophète, les inspires et les mystiques.


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On a remarque qu'Ingres retranscrivait les figures dans un autre monde: celui ou la couleur est substantielle, presque minérale - la chair étant devenue soie, nâcre, velours, corail. Disons plutôt que le peintre dégage du corps une "gloire" immanente - ou. d'une manière plus genérale, que la source de l'impression de beauté, c'est une splendeur, qui semble emaner du corps pour en exprimer l'essence. ceux qui ont réflechi sur l'operation de l'art sont sensibles a ce "second corps", que tout artist restaure. L'artiste dégage dans les corps un élement qui n'est pas proprement matériel, qui n'est pas davantage abstrait ou purement spirituel, mais qui nous fait penser a ce que serait la sublimation du corps dans un autre mode d'éxistence. Les oeuvres d'art sont muettes, comme une gloire close sur elle même; l'artiste ne peut pas recréer le corps, ni le transformer, il se borne a le transfigurer. N'empèche que l'operation de l'art donne des vues sur ce que pourrait être un corps "anastasie".


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En apparences, le cadavre se redistribue: il est reparti dans le cosmos. Les molecules qui composent mon doigt reviedront demain herbes, pierres, étoiles. Elles rentreront dans la composition d'un enfant qui n'est pas encore né, comme le caracteres qui composent un mot distribues par la linotype, entrent dans la composition d'autres lignes....


...je suis envéloppe par le cosmos; je suis une partie du tout. mais cette partie est écrasee par la totalité: elle est comprise dan le cosmos qui est mon énveloppe. On peut se demander si les rapports du microcosme que je suis avec le macrocosme qu'est le cosmos ne pourraient pas être interverti; si je ne pourrais pas envelopper le cosmos, au lieu d'être envéloppe par lui....



Gilles Deleuze



Epistemology - Truth may be hard to discover...


Deleuze's unusual metaphysics entails an equally atypical epistemology, or what he calls a transformation of "the image of thought". According to Deleuze, the traditional image of thought, found in philosophers such as Aristotle, Descartes, and Husserl, misconceives of thinking as a mostly unproblematic business. Truth may be hard to discover - it may require a life of pure theorizing, or rigorous computation, or systematic doubt - but thinking is able, at least in principle, to correctly grasp facts, forms, ideas, etc. It may be practically impossible to attain a God's-eye, neutral point of view, but that is the ideal to approximate: a disinterested pursuit that results in a determinate, fixed truth; an orderly extension of common sense. Deleuze rejects this view as papering over the metaphysical flux, instead claiming that genuine thinking is a violent confrontation with reality, an involuntary rupture of established categories.

Truth changes what we think; it alters what we think is possible. By setting aside the assumption that thinking has a natural ability to recognize the truth, Deleuze says, we attain a "thought without image", a thought always determined by problems rather than solving them. "All this, however, presupposes codes or axioms which do not result by chance, but which do not have an intrinsic rationality either. It's just like theology: everything about it is quite rational if you accept sin, the immaculate conception, and the incarnation. Reason is always a region carved out of the irrational - not sheltered from the irrational at all, but traversed by it and only defined by a particular kind of relationship among irrational factors. Underneath all reason lies delirium, and drift."



Simone Weil


In everything which gives us the pure authentic feeling of beauty there really is the presence of God. There is as it were an incarnation of God in the world and it is indicated by beauty.


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The beautiful is the experimental proof that the incarnation is possible.



Mike King

Essays in applied mysticicsm. (Concerning the Spiritual in Art and Science)


Quantum theory has changed this to some extent, suggesting to some that man, or in particular, consciousness, is as essential to the existence of the universe as the universe is essential to the existence of man.


Kandinsky, Paul Gaugin, Constantin Brancusi, Theo van Deusburg, Johannes Itten, Walter Gropius (for a while) Robert Delauney, Aleksandr Scriabin, Arnold Schoenberg, Paul Klee, Franz Marc, Boris Pasternak, Aleksander Blok, Katherine Mansfield, T.S. Eliot all were great pioneers of Modernism, and all were involved in Theosophy and its unpronounceable spin-offs, such as Anthroposophy, Christosophy, Theozoology and Aisophy.


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It is generally considered that the first world war and the Russian Revolution turned the current of idealism (sparked by Theosophy et al.) from the spiritual in the direction of the social.


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It is generally considered that science is about doubt, and that spirituality is about belief...


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To say that the spiritual is antecedent to science is therefore not easily or widely supportable. However, we find it much easier to assert that the spiritual may be antecedent to art.

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